Náš zákazník, náš pán?

V súčasnom svete služieb, kde si na každú činnosť viete nájsť servis, ktorý sa o to postará a profiluje sa v danej oblasti ako špecialista, je veľmi namáhavé si správne vybrať. Hodnotíme a vyberáme podľa spracovania prezentačných materiálov, webovej stránky, podľa recenzií v médiách a hlavne, to si treba priznať, podľa ceny. Zdanie však často klame a stretol sa s tým skoro každý.

Spoločnosti s prepracovaným PR plné ochoty a s dokonalými prezentáciami samých seba, či svojich produktov, sa po podpísaní kontraktu menia na ťažkopádne odpovedajúce a neochotné organizácie, ktoré držia v šachu vás, aj vami už do nich preinvestované peniaze. Akékoľvek ďalšie požiadavky mimo pôvodnej dohody sú už v úplne iných cenových reláciách a vy by ste najradšej hneď ukončili spoluprácu, ak by ste si to z hľadiska minutého času a peňazí mohli dovoliť. Ale ako sa takýmto chybným krokom vyhnúť? Nasledujúce rady by vám mali dať základný návod ako na to.

  1. Nechajte si odprezentovať viacero konkurenčných produktov. Požiadajte o materiály a cenovú ponuku. Následne si ich v kľude porovnajte. Zložité a ťažko pochopiteľné materiály často zakrývajú nedostatky. Ak máte problém s materiálmi, budete mať najskôr problém aj produktom. Spíšte si otázky a neváhajte sa pýtať. Vaša východisková pozícia sa tak výrazne zlepší. Rovnako aj šanca kúpiť to, čo naozaj chcete.
  2. Všímajte si obchodného zástupcu. Zapíšte si jeho vyjadrenia a dôležité informácie, ktoré podáva. Viete ho s nimi neskôr konfrontovať pri cenovej ponuke, alebo popise toho, čo za svoje peniaze dostanete. Viac ako zľavu sa snažte získať dodatočnú hodnotu v službách navyše.
  3. Dajte si vysvetliť, prečo kúpiť práve tento produkt. Dobrý obchodný zástupca sleduje trh a konkurenciu. Fundovaná odpoveď bohužiaľ v našich končinách nebýva pravidlom. Obchodník, ktorý sa viac venuje osočovaniu konkurencie ako vyzdvihovaniu toho svojho je taktiež znak, že niečo nie je v poriadku.
  4. Komunikácia a ochota podriadiť sa vašim požiadavkám je sľubným znakom toho, že servis tejto firmy bude na úrovni. Na mieru upravené produkty si vyžadujú viac energie, času aj peňazí nielen na strane zákazníka, ale aj predávajúceho. Určite ste sa stretli s dobrým produktom v ktorom vám chýbali len dve tri veci, aby ste boli úplne spokojný, preto keď už padlo rozhodnutie investovať, tak treba byť s výsledkom spokojný. Dodávateľ ochotný upraviť svoj produkt pre vyššiu spokojnosť zákazníka teda predáva hotové riešenie a nie všeobecne akceptovateľnú službu (produkt)
  5. Viac krát sa uistite, že kupovaný produkt je kompatibilný s produktami, ktoré už vlastníte. Nechajte si potvrdiť, že integráciu zabezpečí dodávateľ. Nie je nič horšie ako dobre fungujúci produkt, ktorý neviete prepojiť so zbytkom vašich firemných procesov. Vzniknutý problém vás bude spomaľovať, zaberať váš čas a výrazne zníži pridanú hodnotu, ktorú vám nový produkt mal priniesť.
  6. Nechajte si naceniť aj položky ako “Dodatočné úpravy mimo rámec zmluvy”, prípadne akékoľvek ďalšie, ktoré máte namysli a máte pocit, že potrebujete vedieť cenu teraz, aj keď sa ich nechystáte okamžite využiť.
  7. Dobrá zmluva je základ. Je nevyhnutné všetky vyššie spomínané parametre a informácie riadne podchytiť. Nebojte sa žiadať do zmluvy pridanie klauzúl týkajúcich sa penále za nedodanie načas, prípadne za chybovosť produktu, či nedodržanie iných zmluvných podmienok. Nezabudnite sa uistiť, že sa v kontrakte nachádza kompletný popis funkcionality. Tak si zaistíte, že výsledok bude spĺňať vaše očakávania.
  8. A hlavne dajte na pocit z osobných stretnutí. Získajte pocit, že obchodník je hrdý na to, čo predáva. Musí si byť istý kvalitou. Nemôže sa báť ručiť za dodávané služby vo forme rozumne nastavených zmluvných pokút. Presvedčenie, že tento človek si stojí za tým, čo rozpráva je začiatok dobrého výsledku.

Nie je možné sa vyhnúť chybám. Nie je ale ťažké vyhnúť sa väčšine z nich, pokiaľ máte dostatok skúseností, alebo máte k dispozícií partnera, ktorý sa o to postará za vás. Tu sa ale kruh uzatvára a začínajú platiť vyššie spomenuté pravidlá.